אייקון וואטסאפ

סיכום בציר 2021

 

רגע לפני הסדנה שתתקים ביום שלישי הקרוב, בה נארח את אבינועם ענבר מיקב קסטל, דוד בר-אילן מיקב טוליפ ומאיה ודנה בני מיקב ננה, שאלנו אותם כמה שאלות על הבציר האחרון.

 

 

1. איך את/ה מסכמ/ת את הבציר מבחינה אקלימית?


אבינועם:

אנחו מסתכלים על בחינה אקלימית בכמה אופנים:

גשמים- סה"כ חורף די ממוצע, כ-500 מ"מ מים (570 מ"מ ממוצע). הגשמים היו יחסית מפוזרים ולא נגררו לתוך הלבלוב – מה שעזר להפחתה בריסוס נגד פטריות בתחילת העונה.

מנות קור- החורף היה חם ומנות הקור הגיעו מאוד מאוחר (ממחצית השניה של ינואר). עצים נשירים דורשים שעות קור (מתחת ל-9 מעלות) כדי לשפר את הפוריות שלהם. בעקבות מנות קור פחותות, היבולים היו נמוכים בכ-30%, פחות אשכולות לגפן ואשכולות יותר קטנים.

טמפ' הקיץ: בזמן הקריטי של ההבשלה- בוחל והבשלה סוכרית, לא היו אירועי חום קיצונים, אך הטמפ' הממוצעת בשיא היום הייתה 33 מעלות ביחס לשנים קודמות בהן הייתה 31 מעלות.

דוד:
החורף, האביב ותחילת הקיץ היו חמים יחסית, מה שהוביל לשני דברים במקביל:
א. חוסר אחידות בלבלוב ובכל שלבי ההבשלה הפנולויים העוקבים וחוסר אחידות גם בבציר.
ב.  הבשלה מוקדמת של זנים מקדימים.
ואז הגיע סוף הקיץ ותחילת הסתיו והתחיל להתקרר, אז ההבשלות נעצרו ואפילו נתקעו.
דנה:

השנה הבציר היה מאתגר מהבחינה הזו. הייתה שנת בצורת עם חצי ממוצע שנתי של גשם (כ-40 מ"מ שנתיים). בנוסף, היה חורף עם טמפרטורות גבוהות מהרגיל, ללא אופציה למספיק מנות קור שהגפן צריכה. 

כל אלו, הובילו להתעוררות מוקדמת של כל הזנים ולאחר מכן פריחה והבשלה לא אחידה.

לראשונה במצפה רמון היו גלי קור עזים באביב בזמן הלבלוב, התקופה הכי רגישה של הגפן, שהוביל להרס גדול בחלק מהחלקות- "שריפה" של השריגים הצעירים ואובדן גדול של יבול.
בנוסף, היה גל חום בתקופת החנטה של חלק מהזנים שגם מאד השפיע על הפריחה של האשכולות שהייתה ירודה מאד ולכן כמות יבול נמוכה.

 

2. האם היו אירועים יוצאי דופן בבציר?

אבינועם:

לצערנו בחודש יוני הייתה שריפה גדולה באזור מעלה החמישה, כתוצאה מהשריפה נשרפו כליל 15 דונם שאותם יש לעקור, עוד כ-15 דונם נשרפו אך התחדשו (ב-2023 יחזרו להניב בצורה סדירה).

בנוסף, כ-70 דונם כרם נפגעו מפגעי עשן ולאחר הבציר זיהינו כי ליין יש טעם מעושן. לצערנו יין זה פגום ולא ניתן לשיווק.

 

 

 

3. איך מגפת הקורונה השפיעה עליכם? עשיתם שינויים בעקבותיה?


אבינועם:

עניין הקורונה השפיעה על צורת העבודה ביקב – קפסולות וכו' בכדי לוודא עבודה רציפה. בנוסף, עברנו לאפשרות של לבוא ולקחת מארזי טעימות ולצאת לשבת בכרמים.

המכירה למסעדות נפגעה (בשליש הראשון של השנה) ועל כן דאגנו לווסת את היין המיועד למסעדות לכיוון החנויות.

דוד:
ברמת הכורמות, ליינות לא הייתה השפעה גדולה חוץ מהצורך להתבודד מהעולם כי גם ככה יש מחסור בכח אדם, אז חבל שמי שיש יהיה חולה או בבידוד.
מבחינת מכירות, צריכת היין עלתה בצורה שלא תאמן, לא חווינו כזו פריחה וכזו דרישה ליינות שלנו כבר הרבה זמן, ואני לא חושב שאנחנו לבד בזה וזה משמח מאוד, אולי מתחיל כאן שינוי אמיתי, ימים יגידו.
כמובן ששינוי כזה בתרבות הצריכה הצריך גם שינוי גדול במערך המכירות והשיווק, יותר B2C ופחות B2B זה בעיקור שינוי במענה ללקוחות ומענה לוגיסטי שונה לדרישה

דנה:
אין ספק שהקורונה השפיעה על כולנו. לא היה ניתן להתחמק מזה. זה היה שיעור חשוב וזמן להתבונן איך אנחנו מפתחים את היחסים שלנו עם הלקוח הסופי. פיתחנו יותר את הקנייה הישירה באתר וניסינו להסתגל למצב החדש. יחד עם זאת לא ניתן לערער על העובדה שהקורונה גרמה לכולם לשתות יותר ולחפש דברים מעניינים, חדשים ומקומיים וזה הכי משמח בתקווה שהמגמה רק תמשיך ואף תתגבר. בסופו של יום היקב חווה גדילה משמעותית מבחינה צרכנית. 

 

4. עד כמה את/ה מרגיש/ה שהמחשבה על הצרכן הסופי חשובה לך יותר מבעבר? 

 

אבינועם:

מאז ומתמיד אחד הערכים המרכזים של יקב קסטל היה נתינת שרות ברמה הגבוה ביותר, כשהלקוח הסופי הוא החשוב ביותר. אנו רואים יותר בשנים האחרונות  את הקהל הישראלי שלא מסתפק ביינות פשוטים בלבד ומחפש פרימיום בעולם האוכל והיין .

דוד:
המחשבה על הצרכן הסופי תמיד קיימת, בסוף אין לנו קיום בלעדיו, אבל האופנות משתנות יותר מהר מהקצב שבו היין משתנה, אז יש יינות שתמיד יהיו במיין סתרים או לידו ולרוב יינות אלו גם ידעו להשתנות מהר יותר בין הבצירים, ויהיו יינות שבהם הביטוי שלי בתור יינן/יוצר/חוקר יהיה גדול יותר וביינות האלו הצרכן הסופי מצטרף אלינו למסע, אני חושב שיקב בסדר גודל שלנו תמיד ינוע בתוך התווך הזה וזה תווך מרתק

דנה:
המחשבה של הצרכן הסופי היא תמיד מה שבמחשבות שלנו ומה שמוביל ביום יום. לייצר יין שאנשים ייהנו לשתות אותו ויעשה להם טוב כל זאת עם המחשבה שהם מקבלים את האג'נדה שאנחנו מעבירים אצלנו - טרואר מדברי, חלוציות וסיפור של התמדה וחוסר התפשרות על איכות.
אני תמיד מנסה לגוון ולתת לקהל עוד מוצרים שונים, כייפים ומגוונים משנה לשנה אבל עדיין לשמור על עקביות בסדרת יינות הקבועה שלנו. 

 


לפרטים נוספים והרשמה לסדנא לחצו כאן